Individuele therapie wordt gestart indien het kind of de jongere klachten heeft die hinder veroorzaken in het dagelijkse functioneren en indien de oorzaak bv. affectief-relationeel bepaald is.
Allerlei klachten kunnen aanleiding zijn voor individuele therapie: lichamelijke klachten zonder aanwijsbare reden, depressie, gedragsmoeilijkheden, angsten, rouwverwerking,…
Afhankelijk van de leeftijd, de sterke kanten en de interesses van het kind of de jongeren wordt gekozen voor speltherapie, creatieve therapie of gesprekstherapie.
Hoe jonger het kind, hoe vaker gekozen zal worden voor speltherapie. Hoe ouder het kind, hoe meer gesprekstherapie de bovenhand zal nemen.
Naast de individuele begeleiding vinden we het ook erg belangrijk om de ouders/verzorgers te betrekken bij de therapie. Dit doen we onder de vorm van ouderbegeleiding of regelmatige (evaluatie)besprekingen. Zo word je ook als ouder/verzorger ondersteund en kan je bij de therapeut terecht met vragen.
SPELTHERAPIE
Dit is een vorm van therapie die speciaal ontwikkeld is voor de behandeling van kinderen. Volwassenen communiceren met elkaar via taal over alle ervaringen die ze meemaken in hun leven. Ook kinderen doen dit, maar in plaats van praten over belevenissen, spelen ze erover. In wat het speelt, vertelt het kind wat hem of haar bezighoudt. Spel is de taal van kinderen en hun manier om de wereld te ontdekken.
In speltherapie krijgen kinderen de gelegenheid om al spelend hun emoties te uiten, af te rekenen met gebeurtenissen die hen boos, verdrietig of angstig maken en te oefenen met nieuwe vormen van gedrag. Het kind mag in de spelkamer zelf kiezen wat en waarmee het wil spelen of wat het wil doen. Het kind krijgt de ruimte om op zijn/haar manier en op zijn/haar tempo problemen naar voor te brengen. Middels het spelcontact bouwt de therapeut een vertrouwensrelatie op met het kind zodat het zich veilig voelt om uit zichzelf in zijn/haar spel of bezigheid te laten zien waar het mee kampt. Het kind krijgt de kans om opgedane ervaringen uit te spelen, te verwerken en zichzelf en zijn situatie op een andere manier te leren beleven.